چگونه يک کارمند موفق باشيم؟
تا به حال در محیط کارتان به عنوان کارمند نمونه انتخاب شدهاید؟ اصلا چگونه میتوانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم؟ با دلتا همراه باشید.
محیط کار خانهی دوم ما است. 8 ساعت، حداقل زمانی است که هر یک از ما در محیط کار سپری میکنیم؛ به عبارت روشنتر بخشی از زندگی ما در محیط کار و در کنار همکارانمان میگذرد؛ پس کار و پیشه ما علاوه بر منبع درآمد، مشخصکننده سبک زندگیمااست.
به گزارش مجله پیام دلتا، درخشش و موفقیت در محل کار، هم در عرصه اجتماعی و هم در پذیرش اجتماعیمان مهم و تاثیر گذار است. در این مقاله به شما میآموزیم که چطور در محیط کار بدرخشید و علاوه بر هماهنگی و زندگی مسالمتآمیز با همکارانتان بتوانید به پیشرفتهای شغلی هم دست یابید.
از آنچه در شرکت میگذرد، مطلع باشید
در دنیای کنونی که به عصر ارتباطات مشهور است، بسیار غیر معمول است که در جایی مشغول کار باشید و از آنچه در شرکت میگذرد، مطلع نباشید. هر کامندی باید از نحوه انجام امور و پروسه کارها در سازمانی که در آن کار میکند، مطلع باشد حتی اگر به طور مستقیم با کارش در ارتباط نباشد.
چارت سازمانی داشته باشید
در هر شرکت و مجموعهای یک سری شبکه روابط آشکار و رسمی و یک سری روابط نانوشته و تاثیرگذار وجود دارد. سعی کنید افراد مهم و تاثیرگذار شرکتتان را بشناسید و بدانید سرنخ هر کاری به دست چه کسی است.
وامدار فرد یا گروه خاصی نباشید
سعی کنید بیش از اندازه به گروه یا فرد خاصی وابسته نشوید. در هر شرکتی بخشهای مختلفی فعالیت میکنند و برخی کارکنان سازمان بیشتر از سایر افراد با یکدیگر صمیمیت دارند. شما سعی کنید با همه در ارتباط باشید اما به هیچ کدام بیش از اندازه وابسته نشوید.
رگهای حیاتی شرکت را بشناسید
هر سازمانی یک سری پروژهها و فعالیتهای ویژه و محرمانه دارد که منبع اصلی درآمد آن مجموعه به حساب میآید. سعی کنید شریانهای اصلی فعالیتهای شرکت و پروژههای مهم و اینکه در چه مرحلهای هستند را به خوبی بشناسید.
معقول باشید
سعی کنید تصویری درست از خودتان و شخصیتتان را در بین همکاران جا بیندازید. کسی که در پی به ثمر رساندن امور است، هیچ کاری را سر سری انجام نمیدهد و سعی میکند جایگاه خودش و همکارانش را ارتقا بخشد.
دیگران را در جریان امور بگذارید
آنچه در دست دارید و مشغول انجام آن هستید، به سایر همکارانتان معرفی کنید. سعی کنید ضمن استفاده از نظرات سازنده آنها در جمع احساس مشارکت و همکاری به وجود آورید.
با همه سازگار باشید
سازگاری به معنای نقش بازی کردن، تبدیل شدن به شخص دیگری نیست بلکه مقصود این است که انعطاف داشته باشید و با همه رفتار محترمانهای داشته باشید. به تک تک همکارانتان جدا از موقعیت شغلیشان، سطح اجتماعی و ارتباطاتشان احترام بگذارید.
رازدار باشید
در طی روز، حرفها و رازهای مختلفی ممکن است به گوش شما برسند. بهتر است در چنین مواردی رازدار باشید و به عرصهای که مربوط به حرفه شما است، وارد شوید اما دیدگاههای شخصی خودتان را در آن دخیل نکنید.
انتظارات معقول داشته باشید
همیشه برای در خواستهایی به اتاق رئیس بروید که قابل اجرا باشند و در جاهایی صحبت کنید که حرف شما تاثیرگذار باشد. در غیر این صورت، مثل رادیویی خواهید شد که همیشه روشن است اما کسی به آن گوش نمیدهد!
صادق باشید
همیشه بابت چیزهایی که باعث خوشحالی شما میشوند، از همکارانتان سپاسگزاری کنید. وقتی از رفتار یا تصمیم خاصی از سوی آنها ناراحت میشوید، بلافاصله ابراز کنید؛ به این ترتیب سعی کنید همیشه صادق باشید تا اطمینان مردم به شما بیشتر شود.
جملات ممنوعه در محل کار
یک کارمند باهوش و باتجربه همیشه باید موقعیت کاریاش را بسنجد و علاوه بر نوع رفتار، مراقب گفتار خودش هم باشد؛ مثلا هرگز جملاتی از این قبیل را در محیط کار مطرح نکند:
من کارم را تمام کردم، الان چه کاری باید انجام دهم؟
من خیلی خستهام.
برای اتمام این پروژه دیشب تا دیروقت بیدار بودم.
من برای این کار ساخته نشدهام.
«دیوید» مسئول این پروژه بود؛ نه من
من نمیتوانم آن را انجام دهم.
من زمان کافی ندارم.
فکر میکنم هفته گذشته برای شما ایمیل کردم.
همچنین هرگز در در محل کارتان درباره این موضوعات صحبت نکنید:
اینکه از شغلتان بیزار هستید.
اینکه دیگران فکر میکنند فردی بیکفایت هستید.
اینکه چقدر حقوق میگیرید.
اعتقادات سیاسی و مذهبی خودتان
صحبت کردن درباره مسائل خانوادگی و شخصی
اینکه به دنبال کار دیگری هستید.
در نهایت، ادب، فرهنگ، تخصص، نظم کاری، روابط اجتماعی گسترده، فن بیان، اعتماد به نفس و حتی آراستگی ظاهری میتواند از شما یک کارمند نمونه و موفق در محیط کارتان بسازد.
پس همیشه مراقب جملات و رفتارتان در محیط کار باشید.
همچنین بخوانید:
اعصاب خود را در 5 دقیقه آرام کنید
از هرچه بترسیم سرمان می آید
چرا از فضولی در زندگی دیگران لذت می بریم؟